• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min chans att få medlemslån - avvakta?

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag har två annilutetslån som jag funderar på att baka samman till ett medlemslån via LO/Swedbank som har rak amortering. Det rör sig om knappt 340 K. Jag har kollat med mina långivare och om jag gör extra amorteringar hos dem så sänks inte månadskostnaden, utan istället förkortas lånetiden. Vilket ju också är bra, men jag känner psykologiskt att det kännas bättre för motivationen att extra inbetalningar också resulterar i lite lägre månadskostnader :)

Nu till saken. Mina förutsättningar ungefär så här

Inkomst 480 K
Blanco (tre olika) cirka 850 K
UC 0.3

Jag hade tänkt vänta ut mina två sista ff nu i höst. Men eftersom det ju är fast ränta på medlemslån påverkar ju egentligen inte min UC erbjudna räntesatser. Så frågan är om jag lika gärna kan söka idag? Frågan blir då snarare om jag har en chans att få lånet (med tanke på min höga belåning) och om det skulle ha någon påverkan alls att vänta ut förfrågningarna?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Fan, blir så ivrig, söker nog efter jobbet och hoppas på det bästa:)
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Hoppas det går vägen för dig om du bestämmer dig för att söka.
Du har bra UC-betyg för att ändå ha 2 ff och högre blanco än inkomst. Jag en av mina två ff försvinner imorgon, ligger på 2,5 och tror inte det blir bättre än 1,7.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Swedbank beviljar inga lån över 100% taxerad inkomst..
Har du 500k inkomst får du låna max 500k..
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Tack! Skickade in en ansökan. Tydligen ska de "kontrollera uppgifterna" (medlemskap i facket osv antar jag) och ge besked 5-7 dagar. Uppdaterar när jag vet något mer. Håll tummarna :)
Intressant.
Pratat med flera handläggare irl på swedbank men även sparbanken och dom alla har samma villkor sen räntorna skenade. Spännande om dom ändrat nu! Hoppas för din skull!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Intressant.
Pratat med flera handläggare irl på swedbank men även sparbanken och dom alla har samma villkor sen räntorna skenade. Spännande om dom ändrat nu! Hoppas för din skull!
Menar du kring skuldkvot/lönegrad? I så fall är jag nog rökt i nuläget. Tänkte att medlemslån kanske är lite enklare att få. Typ som en sorts förmån. Men så behöver det förstås inte vara:)
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Menar du kring skuldkvot/lönegrad? I så fall är jag nog rökt i nuläget. Tänkte att medlemslån kanske är lite enklare att få. Typ som en sorts förmån. Men så behöver det förstås inte vara:)
Enligt dom så var det så i somras (jag pratade med dom i juli senast).
Då sa dom att dom stramat åt vilket även bekräftades av en vän som jobbar på ett swedbank kontor i sthlm.
Då hade dom utlåning till max 100% av skuldkvot och att det fanns en tydlig nedgång på UCn i kreditskulden.
Men, kan vara annat på medlemslån såklart..
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Enligt dom så var det så i somras (jag pratade med dom i juli senast).
Då sa dom att dom stramat åt vilket även bekräftades av en vän som jobbar på ett swedbank kontor i sthlm.
Då hade dom utlåning till max 100% av skuldkvot och att det fanns en tydlig nedgång på UCn i kreditskulden.
Men, kan vara annat på medlemslån såklart..
Japp. Jag brände en FF på skit Swedbank som hade erbjudande med låg/fast ränta för alla. Trots att jag hade personligt fysiskt möte med rådgivare på ett Swedbank kontor så sa han ingenting om detta med 100% av inkomsten som en gräns (hade blanco x 1.2 av inkomsten då) utan rekommenderade mig att söka. Och såklart avslag med hänvisning till detta. Jag krigade i veckor och klagade till deras ombudsman etc inte för att få lånet ändå utan att den jävla rådgivaren fick mig att bränna en FF helt i onödan. Var så förbannad. Såklart fick man knappt nåt svar. Hatar Swedbank, aldrig aldrig mer.

sorry.. men hoppas det går vägen för dig TS! Detta var ju 2020 typ så inget som betyder nåt idag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp